Умань

В сучасній Україні Умань знаходиться на перетині двох магістралей: з Києва на Одесу й Крим, себто з півночі на південь, і з заходу (Стрия, Тернополя) на схід. Можна сказати, що місто є якщо не географічним, то принаймні одним з транспортних центрів.

Але чотириста років тому це була найглухіша околиця Польського королівства. Пустинь – так її і було офіційно поіменовано в описі сеймської комісії. Задля розбудови й укріплення власних кордонів уряд вирішує презентувати тутешні пустощі подільському наміснику Валенті Олександру Калиновському.

Умань

Калиновський розбудовує поселення, яке в 1616-му вже згадується як Умань, та зводить навколо нього дерев’яні й земельні укріплення. Вже готову фортецю в перший же рік Визвольної війни 1648-1657 захоплюють козаки й облаштовують тут адміністративний центр новоутвореного Уманського полку.

Умань

Умань

Через одного з полковників полку Умань на довгий час і занепала. Справа в тому, що Михайло Ханенко у давніх різновекторних традиціях орієнтувався на Польщу. За що і був нею визнаний гетьманом українського Правобережжя.

У свою чергу це геть не влаштовувало орієнтованого в інший бік Петра Дорошенка. Той не без допомоги татарських партнерів вогнем і мечем довів козацьким товаришам по обидва боки Дніпра їх неправоту. Внаслідок чого Ханенко зрікся булави, а від його столиці – Умані – залишилась хіба назва.

Умань

Новий власник Умані – київський воєвода Францішек Салезій Потоцький – намагається відбудувати місто. Причому не лише як військовий, а як торговельний центр краю. Для цього він запрошує знаних комерсантів: вірмен, греків і євреїв. З тих самих часів Умань у книзі своєї історії має великий єврейський розділ.

Умань

Та про це трішки пізніше.

Уманський Василіанський Свято-Богородицький монастир Граф домагається наданню місту Маґдебурзького права в 1760-му році, перебудовує зруйнований замок. В Умані споруджується перша синагога й василіянський монастир з школою.

(Будівля монастиря вціліла. Російським урядом монастир було закрито в 1832-му, а його приміщення передали під військові потреби. За радянської влади тут був спершу пролетарський театр, а потім знову щось військове. Зараз його ніби реконструюють. Фотографію з технічних причин поцупив тут).

Все йде до того, що Умань може стати одним з найбільших міст на тих землях. Натомість вона стає одним з центрів повстання гайдамаків.

Іван Ґонта, поставлений графом Потоцьким боронити Умань від повстанців, в 1768-му переходить на їх бік. Разом з матросом отаманом Максимом Залізняком він захоплює місто й методично вирізує уманських поляків та євреїв.

Умань

Того ж року самопроголошеного князя Ґонту стратить польська влада, а такому ж гетьману Залізняку російська влада повириває ніздрі та вишле до Забайкалля.

Винищена Умань знову занепала.

Умань

Після поділу Польщі в 1793-му Уманщина входить до складу Російської Імперії. На той час після покійного батька містом володіє Станіслав Щенсний Потоцький. Саме з його іменем пов’язане створення одного з найкрасивіших українських парків та головної окраси Умані – “Софіївки”.

Умань, парк "Софієвка"

Умань, парк "Софієвка"

Розказувати про парк цього разу я не буду. Зрештою, про нього чимало написано в інтернеті, хоча б на офіційному сайті Національного дендрологічного парку “Софіївка”. Краще скажу пару поганих слів про “графа” (як він себе іменував, хоч насправді титулу й не мав) і його кохану Софію.

Станіслав Потоцький з дитинства був психічно неврівноваженим, навіть схильним до суїциду. За своє життя мав кількох дружин, причому перша – трагічно загинула, можна сказати, що через нього. З багатою другою дружиною шлюб був скоріше за розрахунком і більшу частину життя подружжя щасливо жило в різних помістях і навіть в різних державах, подалі одне від одного.

Потоцький гідно пройшов шлях від польського воєводи й сенатора до яскраво проросійського політика з елементами еміграції. У фіналі своєї державницької кар’єри Станіслав Щесний пише ось такого листа Катерині Другій:

Сцени жорстокої розправи в Польщі переконали мене, що я не повинен мати іншої вітчизни, як тільки царство В. і. величності. З цієї хвилини горджусь тим, що я цілком і неподільно один із найвірніших її підданих… Якщо В. і. в. визнає можливим, щоб я носив мундир її війська, це зробить мене надзвичайно гордим і надзвичайно щасливим…

Умань, парк "Софієвка"

Про Софію Потоцьку можна теж довго розказувати. Вона пройшла важкий трудовий шлях від коханки польського посла у Стамбулі через дружину коменданта Кам’янецької фортеці до, скажімо так, знайомої князя Потьомкіна. Є всі підстави вважати Софію спецагентом Катерини II, такою собі Мата Харі кінця XVIII століття.

От саме на її честь Потоцький закладає цей справді чудовий парк в 1796-му році.

Умань, парк "Софієвка"

Умань, парк "Софієвка"

В цей час Умань є повітовим містом новоствореного Вознесенського намісництва, а згодом – Київської губернії. Маєтками (й боргами) Станіслава Щесного управляв один з синів, а парк – був у власності Софії. Та намагалася продати дорогий в утриманні об’єкт російській короні, для чого навіть запросила до “Софіївки” Олександра I.

Незабаром після її смерті маєтки Потоцьких конфіскуються урядом. Умань стає переважно військовим містом.

Умань

Пам’ятка тих років – католицький костел, будівництво якого почалось ще в 1780-му році. Його висвятили лише в 1826-му в пам’ять про Успіння Пресвятої Богородиці. З 1934-го тут розміщувався то музей, то склад. З 1974-го в колишньому храмі діє картинна галерея, а в наші дні щонеділі проходять католицькі богослужіння.

Умань, костел Успіння Пресвятої Богородиці

Ровесником костелу є Свято-Миколаївський собор 1812-го року. Його збудували на місці давнішого католицького храму в контексті тодішньої політики деполонізації. В радянський час тут, як і годиться, також був склад, а в 70-і роки минулого століття – музей атеїзму. Знову храмом будівля стала в 1989-му.

Умань, Свято-Миколаївський собор

В Умані починається активна забудова, її вулиці вимощуються бруком, в центрі постають численні купецькі хати.

Умань

Умань

Умань

В 1859-му з Одеси до Умані переводять Головне училище садівництва. Йому ж “на баланс”, як би тепер сказали, передають парк “Софіївку”.

Умань, Аграрний університет

Училище планується одразу як комплекс будівель, з неабияким розмахом. В 1863-му між двома корпусами зводиться домовий храм Марії Магдалини.

Умань, Аграрний університет

Після перетворення училища в земське його фінансові статки значно погіршились. Навчальний заклад вирішує заробляти самостійно й активно займається виноробством. Сучасні студенти, напевне, читають про ті часи з почуттям жалю.

Умань, Аграрний університет

В радянські часи нарікають Сільськогосподарським інститутом, а з 2003-го року це університет.

Умань, Аграрний університет

Сільському господарству готують фахівців і в коледжі. Його будівлю в 1896-му звели під чоловічу гімназію.

Умань

Діє в Умані й гуманітарно-педагогічний коледж. Його будівлю, збудовану в 1892-му проектував той самий Владислав Городецький. І це ще не все. Загалом, на початок Першої світової війни в провінційній Умані діяли 22 учбових заклади!

Умань

Вже наприкінці XIX – на початку XX століття в центрі постають кілька готелів: “Брістоль”, “Лондон”, “Європа”, “Новоєвропейський”, “Гранд-отель”.

Умань

Умань

Купецькому провінційному шику Умані настав гаплик після революції.

Умань

Взагалі-то за тим шиком ховалось звичайне єврейське містечко. Іудеї складали дві третини населення Умані. Навіть в наш час кілька кварталів в районі вулиць Пушкіна і Бєлінського (!) заселені переважно євреями.

Справа в тому, що саме в Умані розташована одна з найбільших світових іудейських святинь – могила рабина Нахмана з Брацлава.

Нахман народився в 1772-му, з дитинства вивчав Тору й був переконаний у своїй особливій місії на землі. За своє не надто довге життя (він помер в 1810-му від туберкульозу) ребе Нахман написав кілька духовних праць. Але головне, що Нахман був нащадком засновника хасидизму (містичної течії іудаїзму) Баал Шем Това.

Умань, могила цадика Нахмана

Умань, могила цадика Нахмана

Щороку, у вересні, до могили цадика (праведника) Нахмана в Умані вирушають тисячі хасидів з усіх країн світу. Звісно, що в радянський період це паломництво було майже підпільним. А в наші часи за короткий термін тут виріс свій Єрусалим, а точніше якась його задрипана околиця.

Буквально за кілька сотень метрів від “Софіївки” ви потрапляєте в іншу країну. Тут всі вивіски – лише на івриті, причому навіть графіті! Вулицями ходять пейсаті євреї.

Умань, могила цадика Нахмана

Умань, могила цадика Нахмана

Умань, могила цадика Нахмана

Ніякої святості місце не випромінює. Буквально в кількох метрах від могили цадика можуть валятись пляшки з-під пива й купи сміття. (Може поправку слід робити на суботу, святий день неробства, але навколишні краєвиди підказують, що і в інші дні тут не надто стерильно).

Умань, могила цадика Нахмана

Умань, могила цадика Нахмана

Умань, могила цадика Нахмана

Саме так, в цих металевих ангарах і захована могила. Там на дерев’яних лавах з сувоями на голові євреї моляться. Хасиди вірять в особливий зв’язок між цадиком і його паствою. (Фотографувати біля могили заборонено, та якось і не зручно).

Якби не українські міліціонери, то ніщо б не нагадувало про неньку в цьому куточку Умані. З міліцією в розпал паломництва часто трапляються різні негаразди. От, перше що знайшов:

Гражданин Израиля Рахомим Алкоби, укусивший за палец сотрудника уманской милиции, должен заплатить штраф в размере 70 гривень. Инцидент произошел в городе Умань Черкасской области, куда в сентябре съезжаются хасиды-паломники.

(Почитайте також колонку Костянтина Стогнія на Укрправді).

Умань, могила цадика Нахмана

Мені ж залишилось дорозповісти про Умань буквально пару слів.

Умань

Друга світова добряче пошматувала місто. Звісно, що величезних втрат зазнало єврейське населення Умані. Лише в концтаборі “Уманська Яма” було розстріляно біля 13 тис. євреїв.

Умань

У повоєнні роки й до наших днів Умань – центр, районний. Звичайний районний центр, якби не…

Умань

Умань

Умань

Умань Умань

Умань

…якби не безподібна “Софієвка”.

Умань, парк "Софієвка"


Переглянути більшу мапу

Поділитись:
  • Добавить ВКонтакте заметку об этой странице
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Buzz
  • del.icio.us
  • email
  • PDF
  • Print

Читайте також:

4 коментарі

  1. Багато фото, це добре.. шкода лишень, що я не люблю історії. В мене на неї прямо алергія якась… як тільки бачу, що пахне нею – втрачаю всякий інтерес до статті… :(

  2. реально класна стаття відверта а з усіх фоток підібрані самі класні які реально показують умань

  3. безподібна
    ммм
    какое слово..

  4. гарні фото. але як уманчанка хочу зазначити, що тема умані розкрита не до кінця. багато що випущено. в умані, окрім університету садівництва, який до речі є вже національним, є ще педагогічний університет і багато приватних, уже мовчу про кількість коледжів. місто є студентським.

    крім софіівки і могили нахмана є ще інші місця, які відвідують туристи. у нас є заповідник “стара умань” у василіанському монастирі, картинна галерея, музеї… звичайно, умані ще є, куди розвиватись….

    до того ж, фолто софіївки лише стандартні, отож всю її красу на фото авторові передати не вдалось(

Прокоментувати

You must be logged in to post a comment.